HELP! MIJN MENTOR HEEFT EXTRA ONDERSTEUNING NODIG!?

Momenteel wordt er hard gewerkt aan het schrijven van ‘HELP! Mijn mentor heeft extra ondersteuning nodig!?’, een handige en praktische toolbox voor iedere mentor. Ja, voor jou als mentor! Want zo verraderlijk als dat de titel is, zo lastig kan ook een mentoraat zijn. En ondersteuning is dan meer dan gewenst.

Je bent mentor!
En je denkt: “Ja, wat nu!?”

Wat wordt er van je verwacht?
Wat betekent het, mentor zijn?
Moet je dan iets met het leren van kinderen?
En wat doe je met die ene leerling die het moeilijk heeft?
Moeite met plannen, zichzelf en wellicht heeft je mentorleerling moeite zich te verhouden tot anderen in de klas of zelfs met een collega van jou. Wat moet je dan? En wat doe je?

Al deze vragen, en velen meer worden beantwoord in dit laagdrempelig schrijven. Een toolkit waarbij je wordt uitgedaagd om het beste uit jezelf te halen. Het beste uit jezelf waardoor jij het beste uit de leerling zichtbaar maakt!

Houd de site in de gaten. | Meelezen of bijdragen?
Dat kan: stuur een mail of connect via sociale media.

schema's

DE IJSBERG – David Mcclelland

Motivatie, een hot topic zijn in het onderwijs. Voor jou, voor je mentorleerlingen. Zo niet, ben daar blij mee. Iedere leerling wil uiteindelijk tenslotte leren!? Maar er zijn leerlingen & klassen…

Maar goed dat er een ijsberg is! Een beetje koel, maar wel cool als je de vier behoeften begrijpt: behoefte aan prestatie (noem het competentie), behoefte aan macht (noem het zelfregie/-management), behoefte aan aansluiting (noem het relatie/erbij willen horen) en behoefte om te vermijden (hier zit de kern van autonomie, maar de angst om te falen, afwijzing of zelfs de angst voor succes).

DE VIJF BOMEN

Het mooie aan leerlingen is iedere leerling zijn of haar eigen pad loopt. Een eigen ontwikkeling. En iedereen op hun eigen tempo.

De andere kant is dat het is rete frustrerend is om zaken ‘nóg een keer’ uit te moeten leggen. De frustratie dat de ander het nu nog niet snapt of dat jij niet begrijpt dat het zoooo lang duurt voordat iemand iets door heeft. Voor jou gesneden koek maar weet de ander veel.

Je bewust zijn van bij welke ‘boom’ je staat, je point of view, maakt het begrijpen van jezelf en de ander een stuk makkelijker.

werkbladen

ONDERSTEUNINGSCANVAS

Het onderwijs passend maken voor iedere leerling. Appeltje-eitje! Zeker als een leerling zelf regie leert nemen over zijn of haar eigen moeilijkheden. En al helemaal niet moeilijk voor jou als mentor wanneer je het verhaal van de leerling kent.

Want als je weet wat een leerling nodig heeft én je weet vanuit de leerling zelf, school en ouders wat de verwachtingen zijn is een canvas zo gemaakt. Het canvas is voor en van de leerling. De leerling leren moeilijkheden en problemen te overwinnen is echt het leukste dat er is! Veel plezier.

Wil je weten hoe het schoolbreed implementeert? Neem contact op.

inspiratie

The Butterfly Circus

Multipotentialiwattes?

Once upon a time...