Blog : artikel

Vertrouwen

Vertrouwen

hetKindmag-vertrouwen

Magazine HetKind.org – december 2015
thema ‘vertrouwen’

‘Het elastiek tussen de leraar en de leerling’, ontstaan uit een experiment met Geer Bors. Samen reconstrueren we een voorval van eerder dit jaar in dialoogvorm. Het gaat over onvoorwaardelijk vertrouwen, over de ruwheid van het speciaal onderwijs, over ruimte geven en in verbinding blijven én over een bungelend bekerglas en een kapotte ruit. Aan het elastiek? Dat heeft alles te maken met of ik in het moment kan blijven. Het is mijn frase voor het doorzien of je verbinding houdt met een ander of dat die verbinding knapt of doorgesneden wordt. Het gaat over aanvoelen.

Lees het artikel hier!

Terugblik op een jaar passend onderwijs

Terugblik op een jaar passend onderwijs

Balans Magazine – september/okotober 2015
themanummer ‘terugblik op een jaar passend onderwijs’

Een terugblik op onze pilot ‘SAMENkracht’. Geert Bors van Balans Magazine is in gesprek gegaan met onze leerlingen. De stem van de leerling. Spannend. Want hebben zij ook ervaren wat onze missie en visie op ons onderwijs is geweest? Blij verrast met alle uitspraken. Een bijzonder jaar, lessons learned. Ik heb mogen zien en ervaren hoe gaaf het is zelf onderwijs vorm te geven. Om leiderschap en eigenaarschap te nemen. Om buiten de kaders te denken en binnen de kaders te innoveren.

Lees het gehele artikel hier!

reportage samenkracht

reportage samenkracht

Magazine HetKind.org – november 2014
thema ‘reportage’

Vanaf het begin van het schooljaar 2014-2015 zijn Florus Bertens en ik gestart met onze pilot ‘SAMENkracht’, vernoemd naar een gelijknamig artikel uit 2013. Een VSO-klas met 24 leerlingen, die wij samen bedienen. Beschikbaarheid als belangrijkste pijler, om vanuit daar te werken aan verantwoordelijkheid en afhankelijkheid van onze leerlingen. Het anders vormgeven van onze praktijk, eigenaarschap nemen en een brug zijn om een overstap naar het regulier onderwijs mogelijk te maken.

Lees het artikel hier!

Het onderwijs van de toekomst

Het onderwijs van de toekomst

Kader Primair – juni 2013
thema ‘onderwijs van de toekomst’

Door Joëlle Poortvliet werd ik benaderd voor een interview om mijn visie op het Speciaal Onderwijs. Als het aan mij ligt, zo vertelde ik haar, verdwijnt het (Voortgezet) Speciaal Onderwijs binnen twintig jaar. En dat kan wanneer leraren en leerlingen meer van elkaar leren. Wanneer leraren leiderschap nemen over hun eigen onderwijspraktijk. Als een ‘luis in de pels’ de organisatie blijven bevragen naar het functionele waarom van de dingen die je doet en ogenschijnlijk ‘moet’ doen. ‘Apprenticeship’, of wel ‘gedragen onderwijs’ is geboren dankzij dit artikel.

Lees het artikel hier!