Blog : onderwijs

Het lokaal als instrument

Het lokaal als instrument

Tijdschrift voor het Economisch Onderwijs – november 2014
thema ‘beginnende docenten’

Samen met Evelien Hoekman schreven wij, ieder vanuit onze eigen context en praktijk, over: ‘Het lokaal als instrument voor de docent’. Wij vonden elkaar in de overtuiging ‘Doen Wat Werkt’ en passen onze omgeving aan op leraarstijl en de diversiteit in de groep, juist door rekening te houden met de wensen en behoeften van leerlingen. In het artikel is te lezen hoe wij de inrichting van het lokaal, vanuit ons eigen oogpunt en visie, uiteen zetten. Dat we beide het lokaal enkel als instrument zien moge duidelijk zijn.

Lees het hele artikel hier!

reportage samenkracht

reportage samenkracht

Magazine HetKind.org – november 2014
thema ‘reportage’

Vanaf het begin van het schooljaar 2014-2015 zijn Florus Bertens en ik gestart met onze pilot ‘SAMENkracht’, vernoemd naar een gelijknamig artikel uit 2013. Een VSO-klas met 24 leerlingen, die wij samen bedienen. Beschikbaarheid als belangrijkste pijler, om vanuit daar te werken aan verantwoordelijkheid en afhankelijkheid van onze leerlingen. Het anders vormgeven van onze praktijk, eigenaarschap nemen en een brug zijn om een overstap naar het regulier onderwijs mogelijk te maken.

Lees het artikel hier!

Het onderwijs van de toekomst

Het onderwijs van de toekomst

Kader Primair – juni 2013
thema ‘onderwijs van de toekomst’

Door Joëlle Poortvliet werd ik benaderd voor een interview om mijn visie op het Speciaal Onderwijs. Als het aan mij ligt, zo vertelde ik haar, verdwijnt het (Voortgezet) Speciaal Onderwijs binnen twintig jaar. En dat kan wanneer leraren en leerlingen meer van elkaar leren. Wanneer leraren leiderschap nemen over hun eigen onderwijspraktijk. Als een ‘luis in de pels’ de organisatie blijven bevragen naar het functionele waarom van de dingen die je doet en ogenschijnlijk ‘moet’ doen. ‘Apprenticeship’, of wel ‘gedragen onderwijs’ is geboren dankzij dit artikel.

Lees het artikel hier!

Moreel kompas

Moreel kompas

Jaarboek HetKind.org – juni 2014
thema ‘moreel kompas’

Samen met Hester IJsseling en Rob van der Poel verkende ik het begrip ‘moreel kompas’. En vooral wat dit betekent voor de leraar in de praktijk: ‘Geen lesje filosofie, maar met elkaar een statement maken en ernaar leven.’ Ik beschrijf het ontkoppelen van cluster4-leerlingen van wat ‘wij’ als de norm zien, het herstellen van die breuk, het empoweren van leerlingen en de functie van time-out en time-in. Het moreel kompas dat veel te maken heeft met het opschorten van mijn eigen oordeel om zo samen met de leerling te onderzoeken wat zij nodig hebben.

Bestel het boek hier!

Meester in levenslessen, mr. Toshio Kanamori

Meester in levenslessen, mr. Toshio Kanamori

De krant van HetKind.org – september 2012
meester in levenslessen, mr. Toshio Kanamori

Samen met andere collega’s uit onderwijzend Nederland schreef ik mee aan: ‘Een reis met onbekende wegen’. Over onderwijs, ICT en sociale media. Kinderen maken intensief gebruik van ICT en sociale media. Zij leren zichzelf allerlei nieuwe vaardigheden aan. De leraar probeert bij te blijven en aansluiting te houden. Mijn stuk gaat over bestaansrecht, begrijpen, co-creatie en nieuwe media als middel de verbinding tussen leerling en leraar te sterken.

Lees het gehele artikel hier!