De Inclusiepedagoog
Ronald Heidanus

Het alternatief voor straffen #2

De eerste week van het nieuwe jaar is voorbij gevlogen. Het is ergens verwonderlijk en tegelijkertijd ‘bizar’ hoe snel er weer wordt meegegaan in de snelheid der dingen. Zo links en rechts hoor ik dat van een vakantiegevoel na de eerste dag eigenlijk al geen sprake meer was. Voor de een is het de waan van de dag, voor een ander zijn het zaken die er nog van voor de kerstvakantie lagen, en voor weer een ander -die alles had afgerond- komen er weer nieuwe opdrachten bij. Snelheid als thema, terwijl deze winterse periode juist een periode zou moeten zijn

Lees meer »
De Inclusiepedagoog
Ronald Heidanus

Het alternatief voor straffen #1

De vakantie is voorbij, de nieuwjaarswensen zijn uitgedeeld en je staat op het punt om te beginnen met de dag. En zoals na iedere vakantie ligt de focus weer voor even op ‘de gouden weken’ (zilver, of brons…). Binnen jouw school weet je wat dit inhoudt, er ligt namelijk een plan met visie, leidende principes en werkwormen. Maar jij weet beter. Jouw klaslokaal is tenslotte een oefenplaats waar kinderen de vrijheid hebben om te mogen oefenen met het maken van fouten! Want jij weet dat de kinderen een aantal weken in een ander omgeving hebben geleefd, maar waarbij jij niet

Lees meer »
Onderwijs
Ronald Heidanus

Oplopen

Een jaar eerder sloot ik mijn onderwijsmoment van 2023 af met dat ik wel even met de directeur kon meelopen. Ik voegde eraan toe wat ik in schooljaar 22-23 gemist had: tijd maken om elkaar te leren kennen, het beschouwen van de huidige schoolsituatie, het afstemmen wat iedere onderwijsprofessional van wie nodig heeft, en het samen delen van de passie om sterk onderwijs te bouwen. Want dat schooljaar hoorde ik de opmerking ‘ik wist niet dat je dit ook kon’ op mij afgevuurd worden!? Het oordeel en vinden van was merkbaar in de toon en non-verbale communicatie van de boodschap.

Lees meer »
De Inclusieve School
Ronald Heidanus

Inclusief onderwijs in 2035

Een long read om wat gedachten te ordenen.Want ooit schreef ik dat het er in 2021 wel zou zijn… Laatst was ik voor even terug bij een netwerk waar ik zo’n vijf jaar onderdeel van was. Een netwerk van professionals die in hun dagelijkse praktijk ondersteunend zijn aan de processen die zich in het klaslokaal afspelen. Processen tussen de school en de leraar, tussen leraar en de groep, tussen de leraar en het kind, en tussen kennis en vaardigheden van leraren in de breedste zin van deze woorden. Voor even sloot ik aan bij het thema dat over inclusief onderwijs ging. Iets

Lees meer »
Onderwijs
Ronald Heidanus

Dag van de leraar, een ode

LEES DIRECT HET ARTIKEL Wereldwijd is het vandaag de Dag van de Leraar!En voor iedere leraar die óók een pedagogisch oplaadpunt is (of wil -leren- zijn), deel ik een deel van een speciaal artikel. Ooit opgetekend door Geert Bors, maar nog dagelijks in mijn onderwijspraktijk voelbaar. Bij mezelf als statement en in mijn handelen, maar meer nog in het zichtbare potentieel van mijn collega leraren. Sommigen van hen worstelen (nog) met ‘het elastiek’ en meer nog met het elastiek in zichzelf. Het doet steeds de woorden van Erich Fromm in mijn achterhoofd afspelen: “Only the person who has faith in

Lees meer »
De Inclusieve School
Ronald Heidanus

Alle ruimte ervaren voor inclusief onderwijs

De onderstaande tekst is ooit in opdracht opgetekend door Thomas Dal van Doorlotje(.nl), de foto hierboven is van Bram Delmee. Echter is deze tekst nooit eerder gepubliceerd. Van de week werd ik door een gesprek over ‘inclusiever onderwijs’ getriggerd en deel daarom deze tekst alsnog. Dit delen heeft als doel om als opmaat te dienen voor een serie over inclusief onderwijs en leiderschap. Ten tijde van mijn werk als ‘inclusiepedagoog’ heb ik deze twee thema’s dieper mogen leren verstaan. Sterker, ze zijn nauw met elkaar verbonden, zo niet verstrengeld. Ik durf zelfs de stelling te poneren dat ‘sterk leiderschap leidt

Lees meer »
De Inclusiepedagoog
Ronald Heidanus

Onderwijs ontrafeld #1 Start schooljaar

Mensen die in het onderwijs werken weten dat het een complex vak is! In de ‘staan voor-week’ (te lezen in het vorige blog) duik je met jouw doelen en reflecties het nieuwe schooljaar in. En zet je jouw intenties. Scholen als collectief vliegen zo’n voorbereidingsweek heel verschillend aan: Op de ene school is er veel ruimte om je professionele autonomie te pakken en jezelf voor te bereiden, op de andere school is de gehele week volgepland met studiemomenten, vergaderingen en/of leerteams. Zowel organisatorische, pedagogische als ook didactische speerpunten staan deze week centraal. Evenals verwachtingen: Van het leidinggevend team wordt verwacht

Lees meer »
De Inclusiepedagoog
Ronald Heidanus

De staan voor-week

Deze en de aankomende weken starten voor scholen in de verschillende weken het nieuwe schooljaar met een heuse ‘voorweek’. Dit is een voorbereidingsweek om jezelf als onderwijsprofessional (samen met je team) voor te bereiden op het nieuwe schooljaar. En naast dat vakantie er is om los te komen van school, te genieten van familie, vrienden én dit jaar ook veel sport, biedt vakantie ook een uitgelezen mogelijkheid om jezelf te reflecteren. Jezelf te beschouwen op het schooljaar eerder: wat ging goed en wat ga je beter doen? Een uitgelezen mogelijkheid om in de luwte en in eigen tempo voor jezelf

Lees meer »
Onderwijs
Ronald Heidanus

Als jenaplanner in het Montessori-onderwijs

Het zou zomaar de titel van een interessant boek kunnen zijn, waarin de werelden van Jenaplan en Montessori elkaar ontmoeten. Elkaar leren diep te verstaan. Voorbij ‘ego’ twee onderwijsconcepten die elkaar op ecologische wijze zouden bekrachtigen. Al zou Comenius in zijn vuist lachen. Want hij was het, ooit ver voor hen, die toen al stond voor aanschouwelijk onderwijs! Kaizen. Met andere woorden, onderwijs waarbij met zoveel mogelijk zintuigen wordt waargenomen: het oog, het oor, de neus, de smaak en de tast. Hij zag het inzetten van de leefwereld van het kind als existentiële (ervarings)kennisbron om ‘universele kennis’ te laten beklijven.

Lees meer »
Onderwijs
Ronald Heidanus

Kun je even meelopen

Zoals de afgelopen jaren gebruikelijk, teken ik aan het einde van het jaar een onderwijsmoment op. Juist zo’n decembermaand geeft ruimte voor bezinning. Reflectie. Vorig jaar moest ik helaas verstek laten gaan. Of ja, moest is misschien wel wat zwaar aangezet. Toch had ik een jaar eerder niet de mentale ruimte om mijn onderwijsmoment woorden te geven. Er zou te veel emotie in mijn schrijven hebben gezeten. Dus neem ik in mijn onderwijsmoment nu het vorige jaar maar even mee als inleiding…  Want er is namelijk nogal wat gebeurd.  Dan doel ik niet op de prachtige reis naar Reggio Emilia met het

Lees meer »